Sunday, May 13, 2007

Möte på grön linje

Idag hjälpte jag en gammal skrynklig dam på tunnelbanan. Jag räckte henne min hand när hon skulle resa sig och när hon väl kommit ur sätet släppte hon inte. Hon släppte inte och jag släppte inte, så där stod vi, hand i hand utan ord, i en överfull tunnelbanevagn. Två kontinenter, två generationer, och jag kände hur en del av New Yorks historia färdades genom hennes hand, och jag hoppas att hon kände lite av mitt lugn från de småländska skogarna, där mellan 59th och 51st street. Det var en stor upplevelse.


Jag och Anders roade oss med att bygga en liten synth. Olika långa streck av blyerts resulterar i olika toner. Tyvärr visade den sig ganska svår att spela på.


Museum of sex var en av höjdpunkterna. Där fanns detaljerade beskrivningar av olika fetischer och lustmaskiner. Bland annat den här selen, avsedd för cybersex över Internet. Tyvärr nådde den aldrig marknaden.


Alla har vi nån gång undrat var skolbussarna tar vägen på helgerna. Coney island har svaret. Förutom bussarna var Coney island mest en enda röra av pariserhjul, falska leenden och frityrsmet.

Efter Coney island besökte jag Bowery Poetry Club för att se finalen i collage poetry slam. Det var ungefär som slamen hemma i Norrköping. Samma folk, samma publik. Även ämnena var liknande; stirra-inte-på-mig-som-att-jag-vore-ett-objekt-tjejen, fan-ta-kapitalism-och-konsumtion-killen, jag-är-bara-nitton-men-jag-har-mer-livserfarenhet-än-alla-ni-vuxna-för-jag-har-minsann-varit-med-om-hemska-saker-tjejen, osv. Andra återkommande inslag här var även hudfärg och hyllningar till New York.

Gårdagens höjdpunkt var dock sushirestaurangen Hasaki. Fantastiska uppläggningar och otroligt god sushi. Att Mr Hasaki själv stod bakom disken med sitt väderbitna, bistra anlete och blickade ut över restaurangen förhöjde intrycket ytterligare några snäpp.

No comments: