Friday, May 25, 2007

Den tekniske kocken

Mitt nya liv börjar falla på plats. Innan jag påbörjade min ledighet fantiserade jag om att sitta där och pyssla med mina projekt, gå ner till fiskaffären och köpa lite färsk lax, laga nyttig lunch, kanske simma och göra musik. Jag har upplevt viss frustration över brist på inspiration, men i förrgår tvingade jag bokstavligt talat fram den genom att resonera med mig själv i några timmar och sätta upp konkreta mål. Sedan dess har jag levt ovanstående liv och det är precis lika fantastiskt som jag kunde föreställa mig.



Jag måste verkligen rekommendera en bok: Den tekniske kocken, som jag fick av Camilla efter idogt tjatande om en kokbok som behandlar mat ur ett mer tekniskt perspektiv. Jag har ju alltid varit svag för det mesta som faller under så-funkar-det-genren (ingenjör av naturen, se nedan) och eftersom jag har ett intresse för mat och matlagning blir det liksom alldeles perfekt. I boken kan man t.ex. läsa om varför frusen dill smakar hö, varför en del får huvudvärk av kinamat och att sega råttor faktiskt innehåller kostfiber.

2 comments:

Lupo Manaro said...

Nybloggat, brabrabra, mera nu!

Verkar vara en intressant kokbok, kanske nåt att låna då den kommer till biblioteket...

Lupo Manaro said...

Kan du förresten inte ändra i länklistan så att man kommer till min nya blogg och inte den gamla?